Blog
Percepcja bez emocji
an24
an24 wnioski analizy politologia
10 obserwujących 49 notek 76506 odsłon
an24, 8 grudnia 2016 r.

Oferta Chin dla Polski, Prezydent, Rząd, PiS i maszerująca opozycja

Premier Beata Szydło otwierając Międzynarodowe Forum Nowego Jedwabnego Szlaku 2016 powiedziała: „Chiny stanowiły fundament historycznego jedwabnego szklaku, Polska była centrum szlaków handlowych wiodących z południa na północ Europy, w tym szlaku bursztynowego, łączącego Morze Śródziemne z Morzem Bałtyckim. Połączenie potencjałów Polski i Chin oraz regionów, z których wyrastamy, przyczyni się również do budowania strefy stabilności i bezpieczeństwa pomiędzy Europą i Azją. Sięgamy w naszych planach bardzo daleko i będziemy je wraz z naszymi chińskimi partnerami konsekwentnie realizować”.

W zeszłym tygodniu doszło w Polskim Sejmie do spotkania z prof. Song Hongbing, autorem min. cyklu książek „Wojna o Pieniądz”, a przede wszystkim „mózgiem” Nowego Jedwabnego Szlaku – nowego porządku geopolitycznego, w którym Polska ma odgrywać podmiotową rolę z Centrum Logistycznym w Łodzi. Jak wiemy, miesiąc przed przyjazdem do Chin, Prezydenta Andrzeja Dudy, udała się (29 października 2015) Kanclerz Niemiec – Angela Merkel wraz z grupą ok. 300 niemieckich biznesmenów i szefów koncernów próbując przekonać Chiny, aby to Niemcy zamiast Polski stały się centrum logistycznym. Rozmowami na najwyższym szczeblu z Chinami w sprawie podmiotowej roli, nie była zainteresowana była Premier Ewa Kopacz (dlatego jej nie ma). Była Premier (podobnie jak były Prezydent) nie była zainteresowana min. szczytem Międzymorza (16+1) w Belgradzie.

Ten Kant wypełniony Lutrem, z którego chwilowo zdjęto rasizm – nigdy nie będzie Centrum Logistycznym, szczególnie w tak przemyślanym projekcie, jakim jest „Jeden Pas. Jedna Droga”. Dlaczego, oznaczałoby to dominację totalną Niemiec, nad resztą Europy.  Chiny znają doskonale Historię Rzeczypospolitej. Fascynuje ich dorobek i dziedzictwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Badają ciągle ten republikanizm wypełniony personalizmem. Zastanawiają się, czy była jedna kluczowa przyczyna upadku państwa, czy było tych przyczyn więcej. Państwa leżącego na skrzyżowaniu wschodu i zachodu, północy i południa.

Song Hongbing podczas wizyty w Polsce, zwrócił na bardzo istotną sprawę, dotyczące upadku - Rzeczypospolitą Obojga Narodów i Dynastię Ming. Nasze dziedzictwo kulturowe, jest dla nich, czymś fenomenalnym i zagadkowym. Ich umysły zaprząta wiele pytań. Jednym z najważniejszych jest, jak to się stało, że państwo demokratyczne, oparte na wybieralności urzędów, od chłopa do ław wiejskich po Króla - upadło w aspekcie politycznym, gospodarczym i społecznym. W Rzeczypospolitej w aspekcie społecznym warstwą średnią była SZLACHTA. Upadło również państwo autorytarne Dynastii Ming, zbudowane w oparciu o mianowanie i powoływanie (mandaryni) na urzędy w ramach państwa, gdzie BIUROKRACJA w aspekcie społecznym pełniła rolę warstwy średniej. Mocarstwa lądowe - zarówno państwo demokratyczne i autorytarne upadło. Słusznie dochodzą do wniosku, że całym clue - jest aspekt gospodarczy - przyczyna zasadnicza upadku - odcięcie od zysków z akumulacji pierwotnej kapitału (w tym podatków). Chiny nie mają, podobnie jak Polska dostępu do dokumentów Brytyjskiej Kompanii Moskiewskiej i Wschodnioindyjskiej. Podobnie jak Polacy, mają swoje i bogate doświadczenia z Anglosasami.

Song Hongbing stwierdza, że Nowy Jedwabny Szlak jest Chińską alternatywą dla umowy CETA i TTIP. Skoro jest alternatywą, to nie da się tego połączyć. Konfucjanizm jego ustami mówi nam, że żyjemy w epoce kresu dominacji dolara. Stany Zjednoczone są schyłkowym mocarstwem, którego siła, również militarna, oparta jest na gigantycznym zadłużeniu. Słusznie podkreśla, że kto kontroluje banki, ten kontroluje gospodarkę.

W ciągu ostatniej dekady Chiny zbudowały rozległą sieć połączeń Kolei Dużych Prędkości, która w wielu miejscach pokrywa się z już istniejącą siecią połączeń kolejowych. Sieć ta składa się z ośmiu korytarzy (po cztery korytarze w układzie południkowym i równoleżnikowym). Obecnie linie te liczą ponad 19 tysięcy kilometrów (ponad 60% wszystkich linii dużych prędkości na świecie. W 2008, długość linii kolejowych dużych prędkości wynosiła w Chinach - 672 km.

Zgodnie z przyjętym w lipcu 2016 roku przez chiński rząd planem dalszego rozwoju sieci kolejowej do końca roku 2020 w kraju ma być już 150 tys. km linii z czego 1/5 mają stanowić linie dużych prędkości. Po kolejnych pięciu latach ma to być już 175 tys. km linii, z czego 38 tys. na potrzeby KDP, a w 2030 cała sieć kolejowa Chin – zarówno konwencjonalna, jak i KDP – będzie miała łączną długość 200 tys. km i 45 tys. km linii KDP. W ramach opracowanych długoterminowych planów inwestycyjnych w 2050, sieć KDP ma mieć długość 270 tys. km.

Planowane jest, że towar z Chin do Polski (Chengdu - Łódź), pokona liczącą 9 826 km trasę w 48 godzin (obecnie jadą 11 -14 dni, drogą morską trwa ok. 46 dni). Chiny szacują, że koszt Nowego Jedwabnego Szlaku wyniesie 500 mld USD.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Tematy w dziale