Blog
Percepcja bez emocji
an24
an24 wnioski analizy politologia
10 obserwujących 47 notek 73441 odsłon
an24, 8 grudnia 2016 r.

Oferta Chin dla Polski, Prezydent, Rząd, PiS i maszerująca opozycja

Premier Beata Szydło otwierając Międzynarodowe Forum Nowego Jedwabnego Szlaku 2016 powiedziała: „Chiny stanowiły fundament historycznego jedwabnego szklaku, Polska była centrum szlaków handlowych wiodących z południa na północ Europy, w tym szlaku bursztynowego, łączącego Morze Śródziemne z Morzem Bałtyckim. Połączenie potencjałów Polski i Chin oraz regionów, z których wyrastamy, przyczyni się również do budowania strefy stabilności i bezpieczeństwa pomiędzy Europą i Azją. Sięgamy w naszych planach bardzo daleko i będziemy je wraz z naszymi chińskimi partnerami konsekwentnie realizować”.

W zeszłym tygodniu doszło w Polskim Sejmie do spotkania z prof. Song Hongbing, autorem min. cyklu książek „Wojna o Pieniądz”, a przede wszystkim „mózgiem” Nowego Jedwabnego Szlaku – nowego porządku geopolitycznego, w którym Polska ma odgrywać podmiotową rolę z Centrum Logistycznym w Łodzi. Jak wiemy, miesiąc przed przyjazdem do Chin, Prezydenta Andrzeja Dudy, udała się (29 października 2015) Kanclerz Niemiec – Angela Merkel wraz z grupą ok. 300 niemieckich biznesmenów i szefów koncernów próbując przekonać Chiny, aby to Niemcy zamiast Polski stały się centrum logistycznym. Rozmowami na najwyższym szczeblu z Chinami w sprawie podmiotowej roli, nie była zainteresowana była Premier Ewa Kopacz (dlatego jej nie ma). Była Premier (podobnie jak były Prezydent) nie była zainteresowana min. szczytem Międzymorza (16+1) w Belgradzie.

Ten Kant wypełniony Lutrem, z którego chwilowo zdjęto rasizm – nigdy nie będzie Centrum Logistycznym, szczególnie w tak przemyślanym projekcie, jakim jest „Jeden Pas. Jedna Droga”. Dlaczego, oznaczałoby to dominację totalną Niemiec, nad resztą Europy.  Chiny znają doskonale Historię Rzeczypospolitej. Fascynuje ich dorobek i dziedzictwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Badają ciągle ten republikanizm wypełniony personalizmem. Zastanawiają się, czy była jedna kluczowa przyczyna upadku państwa, czy było tych przyczyn więcej. Państwa leżącego na skrzyżowaniu wschodu i zachodu, północy i południa.

Song Hongbing podczas wizyty w Polsce, zwrócił na bardzo istotną sprawę, dotyczące upadku - Rzeczypospolitą Obojga Narodów i Dynastię Ming. Nasze dziedzictwo kulturowe, jest dla nich, czymś fenomenalnym i zagadkowym. Ich umysły zaprząta wiele pytań. Jednym z najważniejszych jest, jak to się stało, że państwo demokratyczne, oparte na wybieralności urzędów, od chłopa do ław wiejskich po Króla - upadło w aspekcie politycznym, gospodarczym i społecznym. W Rzeczypospolitej w aspekcie społecznym warstwą średnią była SZLACHTA. Upadło również państwo autorytarne Dynastii Ming, zbudowane w oparciu o mianowanie i powoływanie (mandaryni) na urzędy w ramach państwa, gdzie BIUROKRACJA w aspekcie społecznym pełniła rolę warstwy średniej. Mocarstwa lądowe - zarówno państwo demokratyczne i autorytarne upadło. Słusznie dochodzą do wniosku, że całym clue - jest aspekt gospodarczy - przyczyna zasadnicza upadku - odcięcie od zysków z akumulacji pierwotnej kapitału (w tym podatków). Chiny nie mają, podobnie jak Polska dostępu do dokumentów Brytyjskiej Kompanii Moskiewskiej i Wschodnioindyjskiej. Podobnie jak Polacy, mają swoje i bogate doświadczenia z Anglosasami.

Song Hongbing stwierdza, że Nowy Jedwabny Szlak jest Chińską alternatywą dla umowy CETA i TTIP. Skoro jest alternatywą, to nie da się tego połączyć. Konfucjanizm jego ustami mówi nam, że żyjemy w epoce kresu dominacji dolara. Stany Zjednoczone są schyłkowym mocarstwem, którego siła, również militarna, oparta jest na gigantycznym zadłużeniu. Słusznie podkreśla, że kto kontroluje banki, ten kontroluje gospodarkę.

W ciągu ostatniej dekady Chiny zbudowały rozległą sieć połączeń Kolei Dużych Prędkości, która w wielu miejscach pokrywa się z już istniejącą siecią połączeń kolejowych. Sieć ta składa się z ośmiu korytarzy (po cztery korytarze w układzie południkowym i równoleżnikowym). Obecnie linie te liczą ponad 19 tysięcy kilometrów (ponad 60% wszystkich linii dużych prędkości na świecie. W 2008, długość linii kolejowych dużych prędkości wynosiła w Chinach - 672 km.

Zgodnie z przyjętym w lipcu 2016 roku przez chiński rząd planem dalszego rozwoju sieci kolejowej do końca roku 2020 w kraju ma być już 150 tys. km linii z czego 1/5 mają stanowić linie dużych prędkości. Po kolejnych pięciu latach ma to być już 175 tys. km linii, z czego 38 tys. na potrzeby KDP, a w 2030 cała sieć kolejowa Chin – zarówno konwencjonalna, jak i KDP – będzie miała łączną długość 200 tys. km i 45 tys. km linii KDP. W ramach opracowanych długoterminowych planów inwestycyjnych w 2050, sieć KDP ma mieć długość 270 tys. km.

Planowane jest, że towar z Chin do Polski (Chengdu - Łódź), pokona liczącą 9 826 km trasę w 48 godzin (obecnie jadą 11 -14 dni, drogą morską trwa ok. 46 dni). Chiny szacują, że koszt Nowego Jedwabnego Szlaku wyniesie 500 mld USD.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Uwaga! Zmieniliśmy sposób komentowania, ale nadal możesz przeczytać stare komentarze do tego wpisu.

Zobacz komentarze

Tematy w dziale